Panzej 2011.11.07. 15:52

A napi betevő

Ülök és szájtátva bámulom az én naaaaagy családomat. Egyelőre csak három gyerek, no meg L ül rajtam kívül az asztalnál, a röpke fél óra alatt véghezvitt pusztítás mégis egy hollywoodi múvi forgatására emlékeztet, mondjuk a "Rettegések vacsorája" címmel. A szereplők rajtunk kívül legyenek ...öööö... teszem azt hangyák, így még brutálisabb. Egy vérbeli horror hatalmas morzsazáporral, csapkodó óriás-kezekkel, repkedő zöldségdarabokkal, hangzavarral, súlyosan koppanó szalámihéjakkal. Aztán véget ér a performansz, és a lecsupaszított, kopár asztalon már csak néhány kósza kenyérdarabkát kerget a huzat, a főhős meg "a nő" hangya megtépázva, boldog megkönnyebbüléssel omlik egymás karjaiba, én meg gyorsan elszakadok a múvitól, minek az nekem, éppen elég a valóság is.
Az, hogy pontosan mi is a nagycsalád, mindig a reggelinél meg a vacsoránál tudatosul bennem a legjobban. Mert az igaz, hogy az utcán csapatokban vonulunk, hogy székeket kell húzkodni, kölcsönkérni, ha leülünk egy asztalhoz, és simán ellepünk egy tekintélyes padot, mégis, egy apró mosoly után általában napirendre térünk a dolgok fölött. A reggeli és a vacsora viszont más. Ott még mindig nem tudom megszokni a fel- meg lepakolt edénytömeget, az eltüntetett kajamennyiséget, az állandó kenyérszeletelgetést, az újabb és újabb kaják előpakolászását. A nagycsalád ugyanis meglehetősen nagy étvágyú. Megfigyelésem szerint naponta elfogy nálunk bő fél kiló kenyér, 25 deka felvágott, két és fél liter tej, 4-5 paradicsom és paprika, ha salátát csinálok, akkor persze több is. Ha pizzát sütök, egy tepsi már nem elég. Virsliből tizenpár darab alá nem megyünk, egy 100 grammos teavaj kocka egy napig bírja. Arról nem is beszélve, hogy mióta Lackó rákapott a lekvárra, egy hét alatt két üveg baracklekvár huss, kaláccsal akár gyorsabban is. Ja, igen a kalács, a nagy kedvenc. Ha van, akkor Lackó öt-hat szeletnél hamarabb meg sem áll, eleve "kalácsokat" és nem kalácsot kér a tányérjára.

És bár én adom, osztom és boldog vagyok, ha a kölkök szépen gömbölyödnek, azért a kajára elköltött pénz hónapról-hónapra elkerekíti a szemünket, és néha döbbenve nézünk egymásra L-lel, atyavilág, mi lesz itt pár év múlva?
- Pár év múlva? -merengett el az egyik ismerősöm, akinek "csupán" két nagyobb kamasz fia van - Figyelj, nálunk ezek csupán vacsorára megesznek fél kiló kenyeret ketten. De persze csak miután magukba tömték a déli ebédmaradékot...

A bejegyzés trackback címe:

https://panzej.blog.hu/api/trackback/id/tr263361229

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.11.07. 17:38:44

Amikor az első gyerek után rohangáltam a lakásban egy banánnal h "na még egy falatot", nem gondoltam volna h egyszer majd elszörnyedve állok az asztal mellett és sóhajtozva mondogatom nekik h "olyanok vagytok mint a sáskák".

egyedi 2011.11.07. 23:31:49

ó erről én is tudnék mesélni, amikor 3 kamasz és a kicsi eszik. a fél kiló kenyéren szolidan elmosolyodtam :)) azt hiszem pár év múlva a szemed sokkal jobban fog kerekedni :)

korcsolya 2011.11.08. 14:52:54

Azt hiszem, ez az egyik fő dolog, amitől égnek áll a hajam, ha a nagycsaládra gondolok, márpedig mindössze 4 hónap választ el ettől a valóságtól :) A másik a REND... óó bár ne lennék ennyire rendmániás! Komolyan, sokkal könnyebb lenne az életem, ha egy vállrándítással elintézném a dolgot. De ez a kaja-ügy... hát igen, még szoknom kell a gondolatot. Egyébként most éppen a keveset evős korszakát éli mindkét fiam. Gondolom csak átmenetileg.

kutyáslány 2011.11.08. 21:33:35

Én is néztem, hogy fél kiló kenyér az sok? :D
Ha kamaszodnak és még sportolnak is, hajjaj. Na erre mondják, hogy a gyerek a legdrágább hobbi. :)))

Panzej 2011.11.09. 10:46:59

Lányok, meséljetek! Mennyi az annyi? Kutyás barátném, amikor három olyan kis kölök ül az asztalnál, akik alig látszanak ki mögüle, nekem bizony fura, hogy ennyi minden fogy. És mindegyik kétszer reggelizik, mert Lackó és Mici még a suliban/oviban is, Palkó meg olyan tíz körül kér még egy pohár tejeskávét még egy szelet kenyérrel. Egész nap csak etetek, mint egy tyúkanyó.
Kori, én dettó rendmániás vagyok, bár így a negyedik után már egyre inkább immunis vagyok a szanaszét heverő játékhalmazra. Ez jön magától, ne félj! :-)

Bubó 2011.11.09. 22:08:44

Tetszenek a soraitok:)
Én sajnos 2 fiú mellett (még) nem vagyok immunis a játékhalomra, így egész nap rámolok. Komolyan.
A kenyér ügy: vett kenyeret esztek vagy kenyérsütőgép által sütöttet? Nekem az a tapasztalatom, hogy az itthon készített sokkal laktatóbb és finomabb is, abból kevesebb szelet elég és tovább nyújt jóllakott érzést.

kutyáslány 2011.11.09. 22:23:12

@Panzej: Nálunk napi kiló kenyér simán el tud menni az ebéden felül. Havonta 6-8 karton tej. A középső gyerekem egy csontkollekció, de elképesztően sokat eszik, jelenleg csak felfelé nő, már majdnem olyan magas, mint én, még általánosba jár.
De nálatok is kell az energia, most vannak nagyon növésben.

@Bubó : sütnék én itthon, de már nincs rá energiám a munka és a többi mellett, úgyhogy boltit eszünk. Főleg hogy a kenyérsütő tönkrement. Nem bírta a strapát. :) De a fonott kalácsot én csinálom, általában két kilósat csinálok meg egy hétvégére.

kutyáslány 2011.11.09. 22:24:46

Az összes gyereked imádnivalóan gyönyörű, de nekem még mindig Lackó a kedvencem a maga komolyságával.

Ribizlee 2011.11.10. 11:16:17

hehe, én úgy sütöm otthon a kenyeret, hogy két fél kilós veknit csinálok, mert a tartóba egy fér be. a másik azon frissen el szokott fogyni... pedig "csak" 2 szúnyoglányom van :-)

kutyáslány, sokkal jobb kenyeret sütök, mióta tönkrement a kenyérsütőnk. a gyúrás max 10 perc, és sütőben (sima, nem légkeveréses) isteni ropogós héjú kenyerem van 35-40 perc sütéssel. végeredményben nem lassabb, mint a gép, és olyan formát csinálok, amilyet épp szeretnék. (pl. egy fél kilós veknit, és 6-8 kisbucit másnapra a suliba uzsonnára). küldjek receptet?

perpeetua 2011.11.10. 13:45:21

Szia Panzej,
eddig csak zugolvastam, de most gondoltam kommentelek is. Először is gratulálok a gyerekekhez!
Nálunk otthon szintén igen nagy volt a fogyasztás, napi 6 liter tej pl simán elfogyott... :) Szóval hajrá! De azért gondolom ez még talán a jobb variáció, mint ha minden falatért úgy kellene megküzdeni, hogy megegyék..

perpeetua 2011.11.10. 13:46:06

@Ribizlee: Hú, küldesz majd ilyen kenyérsütős receptet? köszi!

Ribizlee 2011.11.10. 15:07:31

1 kiló liszt (és teljesen jó a mezei BL55-ös is),
3 csomag 7 grammos porélesztő, vagy egy csomag friss
2 evőkanál cukor
2 evőkanál só
kb 5-6 deci langyos víz

A lisztet az asztalra púpozom, lukat fúrok a közepébe (vulkánt csinálok), beleöntöm a víz kb felét, beledobom az élesztőt, a cukrot és a sót, és szép lassan hozzákeverem a lisztet is, először a vulkán belső felét omlasztom be, akkor nem folyik szét a víz :-)
ha összekevertem, hozzáadom a többi vizet is - ide nem tudok pontos mennyiséget írni, amennyit felvesz.
innentől kezdve kb 5 percig gyúrom, a végére szép rugalmas tésztát kell kapjak.

az első kelesztésnél lisztezett tálba teszem, letakarom, és 40-45 percig kelni hagyom. kb duplájára kell nőnie.

Ribizlee 2011.11.10. 15:22:38

2. rész

a megkelt tésztát átgyúrom gyorsan, és ízesítem (tökmagot, szezámot, vagy bármi mást ilyenkor kell belekeverni), formázom és sütőlapra, vagy papírral kibélelt szögletes formába teszem, a tetejét 2-3 helyen bevágom.

a második kelesztést én a sütőben csinálom, pár percig melegítem, és kikapcsolom - olyan 35-40 fok körül van, amikor berakom a kenyeret/kenyereket.

itt is kelnek még 30-45 percet, aztán rájuk küldöm a 180 fokot. nem légkeveréses, hanem sima sütő.

újabb 35-45 perc alatt kész vannak - a mérettől is függ, a zsemle persze előbb megsül.

akkor jó a kenyér, ha az alját megütögetve szép kongó hangot ad. rácsra teszem amíg kihűl.

és nem olyan nehéz, mint amilyennek elsőre kinéz, megcsinálni se több idő, mint leírni. :-)

Ribizlee 2011.11.10. 15:32:13

ez egyébként Jamie Oliver receptje, ugyanezt szoktam pizzatésztának is használni, meg mindenféle csigához, batyuhoz, buktához, grissinihez kiváló alaprecept.

kutyáslány 2011.11.11. 12:05:48

Ribizlee, köszi, mondjuk a megcsinálni se több idő némileg üti egymást a háromszor negyven perces kelesztéssel, mert az is idő, hiszen nem árt figyelni rá, nem fekhetsz le aludni pl. amíg nincs kész és én este hatnál előbb nem érek haza. De kipróbálom.
Szendvics a suliba/munkába, 10 zsemle.

Tegnap két kiló krumpliból csináltam főzeléket, el is fogyott. :))

perpeetua 2011.11.11. 12:26:44

@Ribizlee: Köszi, ki fogom próbálni!

Azért valóban nem pikkpakk készül, de egy esős szombat délelőtt simán belefér, és akkor vasárnapra meg szombat vacsorára lesz finom házikenyér!
Vagy egy hosszabb carcassone-menet, és kész is minden kelesztési idő :)

perpeetua 2011.11.11. 12:36:32

@Ribizlee:
Na most, hogy elkezdtem leírni van kérdésem...
Azt írod 3csomag 7 grammos élesztő vagy egy csomag friss?.. A frissre itt a kockaélesztőre gondolsz? Az nem 5 dkg-s? Vagy csak én értettem félre valamit?
köszi!

Ribizlee 2011.11.11. 13:55:02

@kutyáslány: én se minden nap csinálom, de hétköznap általában fél 6-6 körül állok neki, és 8 magasságában vacsorázunk belőle.
kétszer 30-40 perc kelesztés, és ennyi a sütés is, kb. 2 óra alatt megvan. a kenyérsütőmön 2-2.5 órás programok vannak (voltak), az sem gyorsabb.

Ribizlee 2011.11.11. 13:58:51

@perpeetua: jól értetted, vagy 3 csomag szárított élesztőt használok, vagy egy kocka frisset. igen, ez kicsit több, mint a por, de a tapasztalat szerint kell bele ennyi.

Panzej, bocs hogy a bejegyzésedből gasztroblogot csináltam! :-)

kutyáslány 2011.11.12. 07:38:33

@Ribizlee: a kenyérsütőnek megvolt az az előnye, hogy bedobáltam este a hozzávalókat, program és reggel hatra kész volt a friss kenyér. :PP
:)
De most mindjárt nekiállok.

Bocs, Panzej, én sem offolom tovább a blogodat.

Bubó 2011.11.14. 23:15:48

Ribizlee, köszönjük a receptet, biztos kipróbálom!

Kutyáslány:) A híres kalácsreceptedet azért még leírod? :)

kutyáslány 2011.11.15. 22:11:36

@Bubó : Csalok, nem az enyém. :D Max konyhája, fonott kalács, így keress rá, variálni lehet ízlés szerint, kakaósra, narancsosra, a mazsolát nálunk senki nem szereti.
süti beállítások módosítása